Nákup lihovin v zahraničí a spotřební daň

04.08.2020

Pokud nakoupíte lihoviny v jiném členském státě EU a chystáte se je prodávat v České republice, měli byste vědět, že máte povinnost zaregistrovat se ke spotřební dani. Spotřební daň spravuje celní úřad, který provádí i kontroly a v případě, že nemáte vyřízené vše potřebné, Vám takový alkohol zabaví bez náhrady škody.

A jak postupovat?

Ještě před nákupem lihovin se zaregistrujte ke spotřební dani. Taky se stáváte osobou povinnou značit líh a je potřeba nakoupit české lihové pásky. Cena české lihové pásky nezahrnuje spotřební daň. To znamená, že musíte podat daňové přiznání (na rozdíl od tabákových nálepek). Musíte být provozovatelem daňového skladu nebo alespoň oprávněným příjemcem. Jestliže nakupujete lihoviny ve velkém množství nejjednodušší způsob je, se domluvit se zahraničním výrobcem na tom, aby neoznačoval líh svými lihovými páskami, ale rovnou těmi českými, které jim dodáte.

Nákup menšího množství

V případě, že se chystáte nakoupit menší množství lihovin, například jen pro zpestření nabídky ve Vašem podniku, nebo protože chcete nejprve vyzkoušet výrobce, existuje jednodušší způsob než se hned registrovat ke spotřební dani. Domluvíte se s daňovým skladem, že Vám dané množství doveze, a až pokud se rozhodnete nakupovat větší množství lihovin, zařídíte si vše potřebné.

Co hrozí při nesplnění povinnosti?

Pokud budete prodávat lihoviny označené zahraniční lihovou páskou, nebo dokonce označené zahraniční i českou páskou, celní úřad Vám doměří daň. A to i v případě, že již byla zaplacena v zahraničí. Nesprávně označené lihoviny Vám zabaví bez náhrady škody.